Två seminarier den här veckan, båda med Magnus Hermansson Adler (MHA), blev precis som många andra glatt överraskad över att ha honom igen. Man kanske inte lär sig det man ska men någonting lär man sig i alla fall. Vi har gjort lite olika övningar, främst sådana som går att ha användning av i undervisningen.
Det var lärorikt och intressant. Tänker beskriva en av övningarna vi gjorde här. På fredagens seminarium var jag nog mest intresserad av vad Landsarkivet hade för tjänster att erbjuda än själva uppgiften.
Världen är platt
Tydligen en övning som har sitt ursprung i sent 40-tal men jag har aldrig stött på den förut. Övningens innehåll borde gå att variera men huvudsaken är att läraren envist hävdar något som är falskt, t.ex. att Jorden är platt, och eleverna ska motivera varför läraren har fel. Läraren bemöter hela tiden elevernas argument med nya påståenden. De kan vara mer eller mindre faktabaserade t.ex. teleportation som är teoretiskt möjligt eller rena lögner såsom att pingviner och isbjörnar är "teleportationsresistenta".
För eleverna är det mer eller mindre omöjligt att "vinna" men syftet är att de ska lära sig att auktoriteter inte alltid har rätt och att bemöta dessas påståenden med vetenskapliga bevis. Enligt MHA en direkt följd av strömningarna under andra världskriget och mellankrigstiden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar