tisdag 24 februari 2015

Skisser

Erkänner direkt att jag inte skissar på temat 'konflikt' varje dag, vissa dagar orkar jag inte ens att jobba på egna projekt, men jag försöker få till någon eller några varje vecka. Oftast är det de dagarna jag är i skolan som energin till att göra någonting på vägen hem och hemma försvinner. De flesta av mina skisser handlar om vad jag gör istället för att ägna mig åt skolarbete. Här kommer alla (?) jag har gjort hittills:

Har börjat hjälpa till lite i ett stall någon gång ibland vilket bl.a. innebär att leda ut hästarna till hagen. En liten skiss på hur det kändes att leda ut lilla nätta russet Mizitra till hagen. Hon bockade eller stregade sig aldrig men jag fick en känsla av att hon mer svävade fram än skrittade. Aldrig upplevt det hos någon annan häst.

Vi klippte tackorna inför lammningen. Blev min uppgift att ingripa om de rörde sig. De flesta var överraskande lugna men några bjöd på rena rama rodeon. Tur att de är så små att jag alltid har markkontakt. 

Något ur kurslitteraturen jag inte riktigt förstod och gjorde min egen tolkning av. Vertikalt och hierarkiskt lärande kanske det var? Skissen med handen gjorde jag efter workshopen om serier vi hade, mycket ritande brukar betyda ont i handleden förr eller senare.
Ville verkligen inte göra någon skiss men tänkte att jag kunde rita det jag gjorde istället för att ägna mig åt skolarbete. Krukor av tidningspapper. Gjorde först den i mitten och sen flöt det bara på med instruktionerna runtom. Tror det är viktigt att kunna skapa instruktioner på fler sätt än bara i skrift så jag såg ett utmärkt tillfälle att öva på detta. Den andra bilden är en fri tolkning av hur katten Öffa njuter av den första värmande vårsolen. 
Bilderna i krukmakarinstruktionen ovan hade antagligen kunnat stå för sig själva men jag har ändå inkluderat text för att förtydliga. I kompendiet om bildanalys skriver Eriksson (2009) om hur det i läromedel under det senaste århundra blivit allt mindre bildtext. Att tolka det som finns i bilden och veta vad som är viktigt hävs över på eleven och i viss mån läraren. Det tas enligt författaren för givet av de som är involverade i framtagandet av läromedlen att eleven (och läraren) ska klara detta. Något liknande har tagits upp i andra kurser där, framförallt i matteböcker, den hjälpande texten förenklats så mycket att det blir omöjligt för eleverna att leta ledtrådar i texten om hur uppgifterna ska lösas. Jag ser själv saker i min instruktion som skulle kunna tolkas annorlunda utan text. Exempelvis punkt 5 där man med tummen trycker ned det som ska bli botten i krukan. Handen kan tolkas som en "tummen upp", som i 'så här ska det se ut'.

Man känner sig som världens elakaste när man ska leda ut liten fångdrabbad ponny till några timmars hagvistelse. Ritad i Photoshop CS6.
Vänta på tåg i regn och något som påstås vara plusgrader är ingen höjdare. Ritad i appen Paper.

Källor

Eriksson, Y. (2009). Bildens tysta budskap. Interaktion mellan bild och text. Stockholm: Nordstedts akademiska förlag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar