söndag 3 maj 2015

Veckoreflektion - bedömning i bild

Seminarier

Tre seminarier/föreläsningar den här veckan med CV och RNG. Kändes väldigt lärorikt. En av de sakerna jag tror har fastnat lite bättre än tidigare i min ostädade hjärna är skillnaden på metaspråk och pseudometaspråk. Här illustrerade med små exempel
Pseudometaspråk: Du är duktig (Jaha, på vadå? Undrar eleven)
Metaspråk: Du visar genom dessa målningar att du har en bra förståelse för hur färg kan användas för att framföra ett budskap. 
Eller egentligen är jag inte så säker på det men jag förstod det som att pseudometaspråk är lite av en gissningslek för mottagaren. Hur det framkommer i ovanstående exempel att metaspråk bygger på "teorier, modeller, generaliseringar och samband. Varför, att ha en tanke bakom det man gör." (Som jag skrivit i mina anteckningar) vet jag dock inte, möjligen att VARFÖR blir mer tydligt.

Jag uppskattade alla exempel lärarna gav på hur de arbetat och framförallt hur de framhåller att det är viktigt att jobba för bibehållandet av elevens vilja att lära och utvecklas. Hur det är viktigt att kunna se sin egen utveckling oavsett var man startar. Det har hänt något under den här terminen, jag är inte värdelös på det här.

Kom ihåg

Några småsaker som togs upp och som jag tänkte kunde vara bra att komma ihåg för framtiden:
  • Höj och sänkbara bord, för de med behov av att stå upp och röra sig för att behålla fokus
  • Beskriva ett verk med ord, byta text med någon annan och göra ett eget verk tolkat utifrån texten man fått
  • Läsa in texter som ska läsas under lektionen och göra ljudfilen tillgänglig för de elever som behöver det någon dag innan (för att inte hamna i en situation där elever med lässvårigheter ständigt plockas ur klassrummet för att få texten uppläst för sig av någon)

Avslutningsvis

Avslutningsvis tycker jag att det var lite synd att det pratades enbart om nästa projekt under torsdagens eftermiddag. Hade behövt den där träningen i att bedöma bilder utifrån målen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar