...var titeln på gårdagens seminarium. Presenterar här en av uppgifterna vi gjorde.
Bokstav och bild
Vi gjorde en enkel uppgift som handlade om vikten av att koppla bokstav till det ljud den representerade för att underlätta för den som ska lära sig att läsa att minnas vad för ljud bokstaven representerar. Vi valde en bokstav själva och ritade något som började på bokstaven. Detta kan göras på flera sätt:
- Bokstaven + något som börjar på den bokstaven
- Bokstaven + Många olika saker som börjar på samma bokstav
- Bokstav relaterat till ljud, ex. genom en bild där någon trampat i något stinkande och säger "Blää"
- Något som börjar på bokstaven format som bokstaven (tror inte vi såg några såna under seminariet)
Det blev ett F och ett får för min del:
 |
F som i får |
Noterbart är att lilla f och den lilla ID-brickan i fårets öra har samma färg. Det går att spinna vidare med nya f-ord utifrån bilden, ex. 'Farliga får fångade i Falköping.'
Den här övningen får (!) mig att tänka på något som sades på vår föreläsning 16/2-15 om Vygotskij, som även inkluderade lite Piaget, nämligen att det är i övergången mellan två medium som man visar att man har förstått. Att gå från ett medium till ett annat gör att det inte går att "fuska" genom att bara kopiera eller göra små modifikationer, möjligen med undantag av övergången mellan text och tal. Att med eleverna rita saker som börjar på den/de bokstäver som det arbetas med kan vara ett sätt att testa vilka som börjar lära sig och vilka som behöver jobba mer med att komma ihåg vilken bokstav som hör ihop med vilket ljud.
Finns hela alfabetet i kroppen?
Medan jag skrev det här inlägget började jag fundera på om hela alfabetet finns i kroppen? Som övning hade jag lagt upp det som att hela alfabetets bokstäver skrivs på varsin post-it lapp och någon modig lärare/elev/plastskelett får post-it lapparna på sig allt eftersom eleverna kommer på delar/företeelser i/på kroppen för varje bokstav. Även att man skriver de ord man kommer på post-it lappen. Kan vara flera ord per bokstav men lappen placeras på stället för det första ordet. Såväl konkreta saker (ex. talgkörtel) som abstrakta företeelser (ex. tanke) får plats. Kanske även andra språk också (tänker då främst på engelska, latin och andra modersmål än svenska som finns i klassen). Läraren får vara den som bygger ramarna men eleverna får vara de som kommer på sätt att få med alla bokstäver. Formuleras frågan som i rubriken ovan finns det heller inget tvång att hitta ord till alla bokstäver. Blir svaret ja har eleverna troligen varit motiverade, intresserade och undersökande. Blir svaret nej så kan man fundera vidare på varför man inte hittade ord till alla bokstäver. Skulle det kunna vara ett sätt att jobba med bokstäver?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar