onsdag 22 april 2015

Slutreflektion av Gestaltningsprojekt

Min Först Tanke

Mitt gestaltningsarbete handlar mycket om att kombinera olika saker till något nytt. Tankeverksamheten inför gestaltningen inleddes med att jag ville måla grafitti. Det var bara en känsla. Göra något jag aldrig hade gjort annars. Därefter kom tanken på att göra något om folktroväsen. Jag såg för mitt inre hur jag målade monumentalmålningar på frihand. Verkligheten kom ikapp och påminde om att de som pysslar med sådant ofta känner sina sprejburkar utan och innan. 

Jobbigheter & Nytändning

Efter en del sprejande och stencilerande var jag rätt trött på't och kände att jag borde gå vidare på något annat sätt. Under en helg får dessutom tackan Hedwig en svår lammning som inte slutade som den borde (men inte så illa som det kunde ha gått). Där flög all min inspiration till att fortsätta med graffitin ut genom närmaste kvisthål. Hedwig återhämtade sig så sakteliga och så gjorde även min inspiration. Jag läste en folktrobok av Schön (2001) och där fanns berättelser om troll som förvandlade sig till garnnystan. Inget konstigt med det för ett övernaturligt väsen förutom att de behöll sin mobilitet och dessutom utnyttjade den. Detta i kombination med att folktroväsen i största allmänhet gillar att förvandla sig till djur och narra människor gjorde att en idé kläcktes. Att stöta på något väldigt bekant ute i skogen att det tar en stund innan man inser att något inte stämmer! Vi får heller inte glömma bort Vygotskij (2010) som driver tesen om att vi kombinerar det vi redan vet för att lära oss något nytt. Det må vara så att den uppenbara nyttan lyser med sin frånvaro i mina "skvader-tolkningar" men när jag var färdig med min Brusorre (brushane x ekorre) kom jag att tänka på näbbdjur. Näbbdjuret är ett äggläggande däggdjur som lever i Australien. Australien är ett land på andra sidan jordklotet. Jorden är en planet som kretsar kring stjärnan solen. Den egyptiske faraon Akhenaton dyrkade solen. Trots att Akhenaton dyrkade solen träffade han av olika skäl troligen aldrig ett näbbdjur men han är garanterat släkt med någon som gjort det. True story. Bara att bli medveten om vad man egentligen kan innebär ett framsteg för lärandet. Att medvetandegöra det som finns inne i knoppen.

Listor & Skolplanscher

Jag sammanställde en lista över djur utifrån diverse olika kriterier. Började sedan leta i böcker för att hitta fler (se tidigare inlägg).

Valde att rita djuren så realistiskt jag kunde. Hade ständigt de där gamla skolplanscherna i åtanke. Nu kom jag aldrig så långt att jag gjorde en "skolplansch" men tanken var att detta i kombination med realism skulle ge en känsla av rimlighet. Betraktaren kommer på sig själv med att tänka att det nog är en möjlig varelse. Betraktaren hamnar i konflikt med sitt förnuft. Betraktaren hanterar detta på något sätt.

Användande i Undervisning

Övningen jag gjorde på redovisningen föll i god jord. Kombinera två obesläktade djur till en. Skulle inte gjort exakt så med barn. Skulle nog ha färdiga lappar med djur att kombinera. Om jag skrev lapparna skulle det innebära att det fanns både bekanta och obekanta djur i blandningen. Skulle även kunna vara en ingång till studier av djur som finns. Ni har säkert alla gjort den där uppgiften där du väljer ett djur, skriver av fakta från någon bok och ritar djuret i din lilla skrivbok. Tråkigt (men kanske roligare än annat). Ska du däremot skriva om krokofanten så får du ta ställning till ganska många olika saker och dessutom komma på svar till nyfiknas frågor. Den främsta styrkan med denna övning är att ramarna är väldigt vida men de finns där för de elever som vill och behöver ha dem.

Referenser

Schön, E. (2001). Folktro från förr. Stockholm: Carlsson.
Vygotskij, L. (1995). Fantasi och kreativitet i barndomen. Göteborg: Daidalos. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar